nuffnang

Monday, August 30, 2010

Morning Until Night Sickness

Maybe ada orang pikir kalau preggy best coz boleh puasa full
Tapi tak semudah itu....
Before puasa lagi aku dah start sakit perut
Dan jadi even worst lepas2 tu
Ditambah pulak ngan morning sickness
Loya2...pening2...muntah...
Almost hari2 n tak kira pagi petang siang malam
Pepagi buta pun aku boleh bangun muntah
Before sahur...lepas sahur....before bukak puasa?
Aku akan tetap muntah tak kisahla perut kosong or ada isi
Dulu boleh habiskan 1 pinggan nasi relax je...
Siap boleh tambah2...
Sekarang...makan nasik tak sampai suku pinggan...
Perut dah rasa sebu...macam makan nasik 3 pinggan...
Dengan suku pinggan nasi tu la nak harapkan bertahan 1 hari
Tu pun kadang2 ada yang kua balik...
Air kosong pun susah nak telan...Pun rasa nak kua balik
So korang bayangkan sendiri camne aku nak puasa full...huhuhu

Even doc pun nasihatkan aku xpayah puasa coz...
Pregnancy still at early stage....
Ngan aku yang sakit lagi...so tersangatla bahaya for baby
1st day puasa 5 kali aku muntah
Tapi aku gagahkan diri jugak nak abiskan puasa
Rasa cam sedih tak dapat puasa sama2 ngan yang lain
2nd day pulak 3 kali muntah...tapi tewas
Siap kira ok bape kali muntah :D
Dah 3 kali kalau dah kua habis memang lunyai jugak la
Tu belum kira uwek2 yang tak kua pape lagi
Dah cukup buat satu badan sejuk

Orang time preggy ni la nak ngidam macam2
Aku bukan setakat tak boleh nk ngidam2
Tapi kena pulak pantang makan macam2
Sejuk, pedas, masam, keras....sume kena tolak jauh2
So bayangkan betapa geramnya aku tak dapat makan masak sambal
Or minum air ais...air gas....aiskrim?? ohhhh sume tu sedap belaka
Tapi kadang2 aku geram aku makan jugak :P

Kadang2 jeles jugak tengok orang lain
Boleh makan macam2....masak macam2....shopping sana sini....
Jalan2 makan angin...bukak puasa kat tempat best2...huhuhu
Tak silap aku sempat masak sekali je for Myo before sakit hari tu
Tu pun menu tak lengkap :P
Mula2 sibuk kemas2 barang....pastu nak tunggu ada fridge
Pastu agak2 nak plan beli brg dapur aku dah sakit...wuwuwu
Tak pe...pasni aku berazam nak try segala jenis masakan yang ada kat atas muka bumi ni
Huhhh cam hover sangat je azam tu kan :P

Cakap pasal berbuka puasa....hari ni dah 20 hari kita berpuasa...aku tak masuk la kan
Dah puasa pun lubang2
So far aku tak merasa lagi berbuka ngan suami terchenta kat luar
Aku tak dapat menikmati Ramadhan kali ni ngan sepenuhnya
Maybe ini la dugaan dari Nya
Mana la tau baby aku nanti bawak rezeki yang melimpah ruah kpd kami
Jadi nak dapatkannya kena la berkorban sikit kan
Sebab tu la kalau orang tu baik je kita selalu je dengar orang cakap
"Sejuk perut mak dia mengandungkan dia"
Camne la tak sejuk kan...Bila pikir2 susah payah nak lahirkan anak dia ke dunia
Dapat pulak anak yang baik...Memang la berbaloi2 rasanya
Huhhh aku cakap macam aku dah beranak je kan :P

Well...saje je buat entry ni...
Bukan nak mengeluh...tapi saja nak ngadu2 manja kat korang :P
Sambil2 tu nak bagitau apa yang aku rasa sekarang...
Hopefully aku dapat sembuh suatu hari nanti yang aku pun tak tau bila
Risau sangat kat baby sebab aku asik sakit je
And kalau boleh tak nak menyusahkan orang lain dah
Korang doakan kami ye :)

So korang yang sihat walafiat kat luar sana....
Nikmatila saki baki Ramadhan yang tinggal ni ngan sebaik-baiknya
Aku harap masih ada lagi Ramadhan utk aku tahun depan...amin...

p/s: Entry syahdu syahdan sket coz tengah sakit perut nih...Esok cuti...Selamat menyambut hari kemerdekaan yg ke 53
to all...Next entry aku letak pic kawen okay!

5 comments:

dEe said...

sabo ye husna. sib baik aku smpt blanje baby mkn eskem ari tu. hehe. ;)

xeRoxiaTTe said...

Bertabahhlah ye chuna..kite serupa. Buat jelah ape yg termampu..yg x mampu nnti sesame kite qada..huhu..mudah2an dpt bb yg terbaekk..insyaAllah.

Nurul said...

husna!!!!! windu nyee kt husna! harap husna n baby sehat2 sokmo :D

cuna said...

dee: thx dee. huhuhu tu la. merasa baby mkn yogurt sejuk beku tu. tu pun time tu dah sakit2. tp jeles tgk korang makan aku pun belasah jugak

kak an: tenkiu kak an.ade jugak geng.tp kak an xperience lebih sket ;)

cuna said...

nurul: waaaa nurulll!!! rase cam dah lame giler tak jumpe. rindu juge. bile la nk jumpe ni ek. thx...hopefully dpt sihat cam dulu :)