nuffnang

Thursday, June 24, 2010

Menyinggah di Kuala Gandah

Kitorang sampai kat Kuala Gandah ni around pukul 3. Kuala Gandah ni kat area Lanchang, Pahang. Memang ramai giler orang. Parking pun penuh. Aku dah pernah dengar tempat ni just tak sure ceruk mana and tak de orang nak bawak. Tau la kat tempat ni ada gajah. At last sampai jugak...

Time borak2 ngn SIL kat kenduri tu dia cite dah pegi hari before tu but pas kuning dah habis. Dapat pas kuning boleh la nak berendam ngan gajah or naik gajah round2. Kalau pas merah dapat nengok je la. So dorang beli je then plan nak pegi the next day. Aku pun cam excited la kan nak join sekali. Myo pun kasi green light ;)

Memula tu cam tak jadi coz aku kan tengah sopan santun ayu pakai baju kurung. Apa kes nak pegi tengok gajah tengah hari buta pakai baju kurung. Luckily memang aku bawak baju n suar spare coz aku memang dah plan nak tukar baju on the way balik. Aku ni memang sangat la tak menahan pakai baju kurung lama2. Plus time kenduri pun dah berpeluh sakan.

So sampai2 pegi cari tempat registration. Just isi form pastu dah. Masuk lenggang kangkung free je. Tapi dapat pas merah je la kan. Tak merasa la nak gedik2 ngan gajah.


Ni tak tau labah2 spesies hape. Dah Myo snap aku letak je la kat blog ni ha. Penat2 je snap kang. Huhuhu

Lepas je register laju je cari toilet. Rasa cam pelik aku berbaju kurung pegi tempat gini. Even aku ada baju spare pun tak boleh naik gajah jugak. Tu pun if dapat pas kuning la kan. Coz aku memang bawak satu baju tu je. Kalau basah tak de baju lain dah. Nak pakai baju kurung balik? Of coz la tak kan.

Ramai giler orang hokey. Dah la weekend....plus school holiday lagi. Memang la saja cari pasal. Nak beratur tunggu turn nak naik gajah tu pun dah lenguh. Cam la aku beratur pun kan. Hehehe....Aku jadi penonton je. Pastu amik2 gamba. Myo amik kan gamba pakai digi cam my bro.


Sekali naik dalam 5 or 6 orang. Kalau boleh dia nak letak ramai2. Ni kalau datang hari biasa ronggeng la ulang alik naik seploh kali. Tapi cam tak mencabar sangat coz gajah tu baru nak jalan 2 or 3 tapak dah nak terbalik. Cam tak sempat nak feel. Huhuhu. Maybe kena cepat coz peek hours. Maybe la kan.

Kesian aku tengok gajah tu dok gostan balik nak amik the next passangers. Malas2 dah gajah tu agaknya hari2 dok buat keje tu. Tapi cam sonok je tengok dorang kena splash dalam air. Cam banana boat la kan. Aku banana boat pun cam takut2 je nak try. Nanti la. Another one fine day.

Aku yang pakai baju buruk je. Memang bawak baju paling buruk yang ada coz memang plan nak pakai otw balik je. Dok dalam kete je pun kan. Sape nak tengok. Macam kalau pakai cantik2 datang sini gajah nak pandang pun kan. Hahaha....

But seriously rasa nak datang sini lagi datang naik gajah. And paling penting kena bawak baju spare. Ni main terjah je. Memang tak prepare pape pun. But kalau aku ada baju spare pun hari tu still tak boleh naik since tiket dah habis. Memang dorang limitkan visitors yang nak naik gajah tu.

Gajah tu pun penat jugak. Asik merebahkan diri dalam air je :D Kul 3.30 gajah tu dah off duty. Start maybe around 12pm. Kat tepi situ visitors bole mandi kan baby elephant. Tetiba tukar elephant. Baby gajah cam tak comel plak. Hahaha. Anak2 buah pun memang panggil elephant.

Kalau tak silap everyday memang limit to 5o person je kot yang boleh naik. Before tu boleh naik gajah jalan2 but time kitorang sampai dah tak de. Nampak gajah jalan pun sebab dia dah penat berendam dalam air. Nak balik tido dah.

But before gajah tu kua dari air dia sempat buat acara penutup. Memula aku pun tak paham pesal la orang dok jerit2. Tengok2 3 ketul taik gajah yang besar sket dari kepala aku nih tengah terapung2 dalam air tempat orang ramai tengah berendam. Erkkk tetiba aku cam nak cancel je plan datang sini lagi naik gajah :P

Before balik singgah dulu kat tempat gajah makan2. Ekceli boleh bagi makan gajah. Tapi aku tengok tak de pun orang nak bagi makan dorang. Elok je masing2 pandai makan sendiri. Hahaha.

Aku amik gambar dari jauh je la. Takut i nak dok sebelah gajah. Terserlah kekerdilan ku. Huhuhu. Nak dok sebelah gajah pun pikir banyak kali. Kot2 tetiba dia mengganas.

Myo je maintain pegang2 gajah tu. Gajah tu bolayan sibuk menikmati hidangan.

Kat situ dia susun gajah start dari mak bapak sampai anak2 dia kot. Cantik je susun makin lama makin kecik. Cute je baby elephant. Pastu baru aku pasan kaki gajah2 ni kena rantai. Kesian dorang :( Tapi kang kalau tak rantai tetiba die nak ngamuk habis la sume orang. Lagi kesian :P

Before balik sempat singgah kat kaunter pendaftaran nak amik pamphlet. Senang nak kol kot2 nak datang lagi. Kalau kol tak de la susah payah datang beli tiket awal2. Dah sah2 dapat berjimba ngan gajah. Terus dapat pas kuning.

Kat dalam tu jugak ada bilik boleh tengok video pasal gajah2 kat situ. Kitorang pegi bukak pintu je amik angin air cond yang nyaman pastu chow.

Before kuar tu aku n Myo singgah makan. Being me yang selalu lapar harus la menyinggah asal nampak kedai makan. Makan mi goreng je pun alas2 perut konon-kononnya. Abang aku kua terus to the next destination. Next entry....kitorang kat Deer Land :)

** Bolayan = Shortform utk "Buat tak layan" :P

2 comments:

..izza.. said...

wwaaahh..kegembiraan memancar2 diwajah anda..sronok ek dh kawen?hehe

cuna said...

Hahaha...ayat tak ingat...memancar tu. Bukan gambar2 before kawen pun muka senyum camtu gak ke?huhu...sronok tu memang la sronok. tp sronok lg kalo tengok ko kawen nanti ;)