nuffnang

Tuesday, December 21, 2010

28 Weeks - Dah Masuk 3rd Trimester!

Alhamdulillah arini dah 28 weeks and dah lepas 2nd trimester. Legaaa....2nd trimester (week 13-27) tak terasa lama sangat macam 1st trimester (week 1-12). Sebab awal2 tu morning sickness aku tersangat la teruk sampai tahap tak larat nak bangun or nak buat pape. Melepet je. Masuk 2nd trimester baru rasa enjoy sikit preggy ni :)

Enjoy pun enjoy jugak. Ada jugak rasa tak best tapi tak boleh kalahkan 1st trimester jugak....huhuhu....So kat sini aku nak share la apa yang jadi kat aku time 2nd trimester ni :)


  • Mengidam - Time ni la aku nak makan semua makanan. Tengah2 malam buta pun nak cari makan lagi. Sebab awal2 memang aku kena pantang. Mostly apa yang aku makan akan keluar balik. Dah la time tu bulan puasa.

  • Mekap - Dulu 1st trimester memang tak terurus je rasa. Hari2 bau minyak urut :D Nak mekap jauh sekali. Keluar rumah pun boleh kira berapa kali. Dah masuk 2nd trimester sakan aku bermekap. Nak keluar umah sekejap pun nak jugak boh mekap. Orang cakap kalau time preggy suka melaram tanda nak dapat baby girl. Tak boleh pakai la nampaknya assumption tu :P
  • Jalan2 - Ni lagi satu...angin nak berjalan tu asik menular. Sikit2 nak kuar. Dapat kuar dekat pun jadi la asalkan keluar jalan2. Padahal jalan sikit je dah penat...lenguh2 kaki. Tapi rasa sonok bila dapat jalan walaupun tak dapat apa2.

  • Sakit pinggang + kaki cramp - Ni memang biasa la kot. Time baby tengah membesar ngan jaya nya. Pinggang tu nyilu je rasa. Salah gerak sikit siap la. If tido terlentang tak lama lepas tu keras tak boleh pusing2 dah. Tengah2 sedap tido kadang2 kaki tetiba cramp. Biasanya sebelah je. Pastu bangun pagi nya kaki lenguh sampai ke tengah hari T_T

  • Sakit perut - Perut selalu je rasa macam2. Kejap2 rasa sebu. Kejap2 rasa cucuk2....senak la....Tapi boleh tahan lagi sebab time 1st trimester dulu perut aku lagi sakit dari sekarang

  • Asik nak terkucil - Sekarang kalau nak terkencing memang dah tak boleh ditahan2 lagi. Tak sampai setengah jam kadang2 dah berlari pegi toilet. Kadang2 tahan je sebab malas nak cari toilet time jalan2. Tapi kalau baby dah dok kick2 terus tak bole tahan :P Normal la tu since baby pun tengah membesar dalam perut.
  • Perut mengembang - Sonok tengok perut mengembang. Awal2 dulu hari2 dok belek bila perut nak besar. Sekarang dah besar tu sampai kalau duduk atas lantai memang susah nak bangun balik. Ada jugak yang tegur perut aku tak nampak besar sangat. Biasa la kot anak 1st. Perut tengah tegang. Kalau dah yang 2nd mesti lagi cepat kembang sebab dah loose.
  • Susah nak tido - Dah sakit sana sini memang la susah nak tido. Pusing mana2 pun semua tak kena. Plus terkejut2 sebab baby tendang kejut mama dia bangun....huhuhu...Nak bangun pagi tu memang adalah satu cabaran sebab time tu la rasa 1 badan semua sakit.
  • Baby tendang - 1st time rasa baby tendang2 memang adalah satu perasaan yang sangat best. Comel je. Mula2 tu cam curious jugak camne nak tau baby dah tendang ke belum. Sekali bila dah lama sikit memang terang2an nampak. Senget benget perut aku jap ke kanan jap ke kiri. Siap kadang2 baby menggeliat dalam tu....huhuhu....aku cakap menggeliat sebab biasa kalo tendang laju2 je. Ni lepas tendang terus lekat kat situ. Cam berbonjol keras jap perut kat tempat tu. So kira menggeliat la kot :P Kadang2 kena tendang kuat sangat sakit jugak perut ni. Tapi tak kesah la asalkan baby ada tendang. Kalau tak tendang lansung mau risau jugak aku...

Pape pun tu semua new experience yang aku dapat time preggy ni. Bukan senang oiii nak dapatkan baby ni. Aku memang tabik spring kat mak aku coz lahirkan kami 8 beradik. So dah masuk 3rd trimester ni tak tau la pulak apa jadi. Yang penting makin lama makin dekat ngan due date. Nama pun tak cari lagi ni. Ada la beberapa nama dalam kepala. Tapi mostly nama yang aku ada sure dah ada orang pakai especially adik beradik, sedara or kawan2. Susah jugak nak cari nama yang sesuai ni. Yang aku tau depan ada Meor. Meor Jr. je la aci tak? :P

9 comments:

Lina_Lin said...

congrats..
jge baby lam perot lek lok yer :)

miss sue said...

congrat dear..what a great experience!!! semoga bby & ibunye chat

cuna said...

Lina_Lin: tenkiu :)

miss sue: tenkiu 4 da wish :)

Princess Cindellyna said...

Same here....same symptoms...dah masuk 28 weeks gak!enjoy our 3rd trimester!=)

Ayuraza said...

yunk..
cograt..mase pegnen paling bess sebab leh manje lebih2..kunjungan balas nih..:P
share link ok dear..

cuna said...

Princess Cindellyna: nasib baik same symptoms. kot2 ade yang 'ter'lain kang risau jgk :P hopefully sumenye ok sampai deliver nnt :)

monalea said...

jaga diri bebaik dik.

cuna said...

Ayuraza: thx dear :)tu la...time peknen la time terbaek nak manja2 :P Abis peknen dh xde alasan T_T

cuna said...

Monalea: Insya Allah...thx akak :)